بهداشت عمومی
بهداشت عمومی

بهداشت عمومی

اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری (حوادث غیر مترقبه)

شرایط اضطراری (emergency): حالتی است که در آن اقدامات عادی و فعال قطع و اقدامات فوق العاده و فوری به منظور مقابله با یک بلا انجام می شود.  

 

هر ساله بلایای طبیعی در سراسر جهان مرگ و میرها ، آسیب های جسمی و بیماریهای زیادی را به بار می آورد . در سالهای اخیر بلایا و آثار آنها در تمام جهان سیر صعودی داشته است .

بلایا اثرات خود را از طرق مختلفی بر روی سلامت انسان می گذارند. برخی از این اثرات شامل: جراحات و صدمات، مواجهه با عوامل محیطی پس از رویداد واقعه (environmental exposure)، سوء تغذیه پس از رویداد واقعه ، پیامد های سلامت روانی، طغیان بیماریهای واگیر دار و مرگ و میر است .

بلایای طبیعی اغلب میزان قابل ملاحظه ای از اموال و دارایی ها از جمله سکونتگاهها و مزارع را از بین می برند، از دیدگاه بهداشتی نداشتن سرپناه بیش از همه نگرانی بزرگ و عمده تلقی می شود . در طولانی مدت مسئله غذای جمعیت بلا زده نیز اضافه می شود . اما خطر افزایش بروز بیماریهای عفونی در تمام انواع بلایای بزرگ یک مسئله بالقوه است و در واقع افزایش بروز بیماریهای عفونی در نتیجه ازدحام جمعیت و نابودی سیستم بهسازی است .

با توجه به مطالب فوق ، بعد از وقوع بلا در سیستم خدمات بهداشتی همکاری تنگاتنگی بین واحهای مبارزه با بیماریها و بهداشت محیط باید برای جلوگیری از اپیدمی و یا قطع سریعتر آن وجود داشته باشد. اغلب وقتی از بلایای طبیعی صحبت می شود ، بروز همه گیریها و بیماریهای قابل انتقال از آثار شایع و تقریباً اجتناب ناپذیر آنها در نظر گرفته   می شود. به نظر بسیاری از کارشناسان بلایا، بلافاصله بعد از وقوع بلا ، خطر طغیان بیماری وجود ندارد ولی در فاصله یک تا دو هفته بعد، این خطر پدید می آید.

عوامل مساعد کننده بروز بیماریهای واگیر پس از وقوع بلایای طبیعی :

1-     زمینه های قبلی بیماری

2-   تغییرات اکولوژیک و زیست محیطی ناشی از وقوع بلایای طبیعی (منجر به افزایش بیماریهای منتقله از راه آب و حشرات می شود مانند: مالاریا، شیگلا،هاری ، وبا ، تیفوئید ،پدیکلوزیس و .... )

3-     تغییر در تراکم جمعیت (منجر به افزایش تماس شخص به شخص می شود)

4-   جابجایی جمعیت و آلودگی افراد (مشکلاتی مانند تسهیل انتقال شخص به شخص، بهسازی ،تأمین آب ، واکسیناسیون و ..... ایجاد می کند)

5-     آشفتگی خدمات رفاهی و عمومی ( آب ، برق، تلفن)

6-     اختلال در خدمات بهداشتی اولیه .

اقدامات مراقبتی پیشگیری و کنترل بیماریهای قابل انتقال قبل، هنگام و پس از وقوع بلایای طبیعی :

اقدامات قبل:

1-     برقراری نظام مراقبت ،آموزش جامعه ، آموزش پرسنل بهداشتی درمانی ، بخشهای دولتی و خصوصی و امدادگران

2-     تهیه فهرست واکسنها ، داروها، لوازم ، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای نظام مراقبت بیماریها

3-     تعیین آزمایشگاه مرجع

4-     بررسی نحوه توزیع بیماریها و همه گیری ها به تفکیک محلهای مختلف

5-     تنظیم یک نظام دقیق ، سریع و مستقل برای فعالیت درون واحد مراقبت از بیماریهای واگیر در سطوح مختلف در هنگام بروز

6-     بلایای طبیعی و تمرین عملی و باز بینی مکرر و به روز کردن مداوم آن

اقدامات حین وقوع:

هشدار باش به نظام مراقبت و نظارت

اقدامات پس از وقوع:

الف- انجام ارزیابی سریع بهداشتی درمانی                               

 ب- انجام اقدامات بهداشتی : بهسازی اورژانس محیط شامل 1- دفع مناسب فضولات ،ادرار و مدفوع ، اجساد و لاشه حیوانات 2- تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی 3- کنترل ناقلین 4- ارتقای سطح بهداشت فردی (شستشوی دستها ، استفاده از وسایل شخصی و مطمئن) 5- حفظ بهداشت مواد غذایی و مکانهای تهیه و توزیع آن

ج- انجام اقدامات پزشکی و درمانی: 1- اعمال مراقبت و اجرای دقیق نظام نظارتی برای بیماری های واگیر و کنترل همه گیریها 2- ایمن سازی 3- ارائه خدمات آزمایشگاهی

د- بسیج منابع انسانی و غیر انسانی ، مواد ، داروها ، واکسنها ، لوازم،تجهیزات،امکانات و بودجه لازم

اصول پیشگیری و کنترل بیماریهای مسری:

1-رعایت کلی همه معیارهای منطقی بهداشت عمومی

2-به گزارشات تصدیق نشده ای که از بیماریها دریافت میشود،توجه نموده و در مورد آنها تحقیق کرد تا از توقف برنامه های عادی جلوگیری شود.

3- سازماندهی و یا استفاده از سیستم مطمئن و قابل اعتماد گزارش دهی بیماریها برای تشخیص سریع بیماران و شیوع بیماریها ، آغاز برنامه های کنترل کننده ، ارزیابی برنامه های بهداشت عمومی و بهسازی محیط .

نکات مهم

1-     مراقبت مهمترین عامل در کنترل بیماریهای واگیر بعد از وقوع بلایا است(survillence)

2-   بیماریهایی که پس از وقوع سیل شایع می شوند: غرق شدگی، ضربه ، عفونتهای حاد تنفسی فوقانی و بیماریهای منتقله توسط ناقلین و بیماریهای منتقله توسط آب مانند : تیفوئید ، وبا، هپاتیت عفونی، شیگلوزیس سالمونلوزیس، اشرشیاکلای ، آمیبیازیس، ژیاردیازیس، کریپتوسپوریدیوز، تیفوس شپشی ( اپیدمیک)، طاعون، تب راجعه ، مالاریا.

3-     بیماریهایی که در هنگام خشکسالی (قحطی) بوجود می آیند: مالاریا، تراخم و گال

4-     بیماریهایی که پس از زلزله بوجود می آیند: بیماریهای قلبی آترواسکلروتیک، استرسهای روانی، ضربه، خفگی، سوختگی

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد شهرادیان یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:35

سلام
وبلاگ قشنگی دارید با مطالبی کاربردی
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد