بهداشت عمومی
بهداشت عمومی

بهداشت عمومی

بیماری سل

مقدمه:

امروزه علی رغم وجود داروهای مؤثر و وسایل تشخیصی مجهز، سل هنوز بعنوان یکی از بزرگترین قاتلین انسانها باقی مانده است. بیماری سل هر ساله انسانهای بیشتری را نسبت به تمام سالهای گذشته بسوی مرگ می برد.

درحال حاضر در بین بیماریهای میکروبی، بیماری سل شایعترین عامل کشنده بالغین (حتی بیشتر از ایدز و مالاریا ) در تمام دنیا می باشد. عدم حمایت دولت ها و نقصانهای موجود در سیستمهای بهداشتی درمانی در کنترل بیماری سل تنها علل شکست جهانی در برابر تهاجم بیماری سل نمی باشند بلکه ظهور ایدز و نیز در بسیاری از موارد پزشکان و سیستم بهداشتی کشورها بعلت  تاخیر در تشخیص مسئول شناخته می شوند و مورد انتقاد قرار میگیرند.

ادامه مطلب ...

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه‌کنگو(CCHF)

مقدمه: 

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه‌کنگو(CCHF) یک بیماری تب‌دار حاد است که توسط کنه منتقل می‌شود و در افریقا، آسیا و شرق اروپا وجود دارد. گرچه  بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک‌گیر و طغیان‌های محدود ناگهانی این بیماری در انسان نیز مشاهده می‌شود.

ابتدا این بیماری در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت. و سپس معلوم شد عامل تب خونریزی‌ دهنده کریمه مشابه عامل بیماریی است که در جریان اپیدمی1956 درکنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه دلیل نام گذاری این بیماری قرار گرفت.CCHF در انسان بصورت یک بیماری شدید با مرگ‌ و میر بالا بروز می‌کند

ادامه مطلب ...

حمایتهای روانی دربلایای طبیعی

مقدمه :

طی دو دهه گذشته درکشورهای دنیا بدنبال بلایا 3 میلیون کشته،800 میلیون انسان اثرات وخیمی تجربه کرده و میلیاردها دلارخسارت ایجادشده است.ایران جزء ده کشوراول بلاخیرجهان است.درایران طی 8 سال گذشته حدود 1000 زلزله 3 تا 7 ریشتری اتفاق افتاده وهزاران کشته وزخمی ومیلیاردها ریال خسارت ایجادشده است.

ادامه مطلب ...

بهداشت روان

. سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی ، روانی ، اجتماعی و نه تنها بیمار یا معلول نبودن.
. در سالهای اخیر با گنجانیدن (توانائی داشتن یک زندگی از نظر اقتصادی و اجتماعی مثمر)  این تعریف تقویت شده است. 

ادامه مطلب ...